علل خروپف و درمان آن


علل خروپف و راه‌های جدید درمان آن

علل خروپف و درمان آن

خروپف عادت آزار دهنده‌ایست که می‌تواند فرد یا اطرافیانش را از داشتن یک خواب آرام و راحت محروم نماید. اثرات نامطلوب خرخر شامل احساس کسالت، بی‌خوابی و عدم تمرکز در طول روز، بالا رفتن فشار خون و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی است.

علت خروپف

خروپف صدایی است که در اثر ارتعاش زبان کوچک و کام نرم در حین تنفس در خواب ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد خروپف، شل شدن عضلات اطراف و یا داخل گلو است. این عضلات که وظیفه باز نگه داشتن راه‌های هوایی پشت دهان و بینی را به عهده دارند، در حالت استراحت شل شده و باعث تنگی یا انسداد مسیر عبور هوا می‌شوند. بنابراین جریان هوای ورودی مختل می‌شود،  سرعت تنفس افزایش یافته و زبان کوچک و کام نرم شروع به لرزش می‌نمایند. هر عاملی که باعث شل شدن عضلات ناحیه گلو یا ایجاد بافت چربی در این ناحیه شود، می‌تواند خروپف را تشدید نماید. مهمترین این عوامل عبارتند از مصرف داروهای آرام بخش، داروهای ضد حساسیت، مشروبات الکلی، طاقباز خوابیدن و اضافه وزن.

یکی دیگر از عوامل زمینه‌ای ایجاد خروپف، وجود مشکلات تنفسی یا انسداد راه هوایی بینی است. در این حالت مجرای تنفس از طریق بینی، گرفته و باعث ایجاد حالت مکش در گلو می‌شود. این مکش بافت نرم گلو را به هم چسبانده و باعث ایجاد خرخر می‌شود. انسداد راه هوایی بینی ممکن است در اثر آلرژی، سرماخوردگی، عفونت سینوس، انحراف تیغه بینی، بدفرمی یا تنگی مادرزادی بینی، پولیپ یا احتقان بینی ایجاد شود.

درمان خروپف

برای درمان خروپف راههای زیادی پیشنهاد شده است از جمله خوابیدن به پهلو، قراردادن سر در ارتفاع بالاتر، ورزش و تقویت عضلات کام و گلو، عدم مصرف سیگار و الکل، کاهش وزن و در نهایت راه حلی که توسط بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌شود، انجام جراحی سقف دهان، لوزه سوم، زبان کوچک و غیره است. اما جالب است بدانید که راه‌های ساده‌تری برای رهایی از شر خرخر وجود دارد.

امروزه ابزار مفیدی وجود دارند که با رفع عامل خروپف، می‌توانند به خواب بی‌صدا و آرام شبانه کمک کنند. یکی از این ابزار مفید، چانه‌ بند ضد خروپف است. چانه‌ بند ضد خروپف طبیعی‌ترین راه ممکن برای رفع خروپف است. این ابزار به صورت یک نوار پهن است که زیر چانه و بالای سر فرد محکم می‌شود و  با تنظیم موقعیت فک و بسته نگه داشتن دهان، از خروپف جلوگیری می‌کند. چانه‌ بند ضد خروپف قابل تنظیم به هر صورتی می‌باشد.

نوز وِنت، ابزار مفید دیگری است که به صورت مخروطی شکل و از جنس سیلیکون نرم ساخته شده است.نوز وِنت با قرارگیری در داخل سوراخ‌های بینی، به باز نگه داشتن آنها کمک کرده و باعث تسهیل در عبور جریان هوا از راه­های هوایی می‌شود. این وسیله با وجود نرم بودن، قدرت نگه داشتن بینی در وضعیت باز را دارد. استفاده از این وسیله باعث بهبود تنفس از طریق بینی و رفع خروپف می‌شود. در کسانی که دو مشکل خروپف از بینی و دهان را دارند، استفاده همزمان از هر دو وسیله چانه‌ بند ضد خروپف و نوز وِنتتوصیه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.